SVENSKA

Friday, November 25, 2005

B3

1 Inledning: Mina egna upplevelser av läsning
2 Avhandling: Olika synpunkter på läsning (använd texterna)
3 Diskussion: Bra läsning och dålig - olika argument (använd texterna men också dina egna argument)
4 Avslutning: Sammanfattning av vad du kommer fram till
Välj någon av titlarna:
1. "Varför läser vi?" 2. "Några olika uppfattningar om läsning" 3. "Tio frågor om läsning"


1. Niko
[1 Fundera på: Har någon bok varit din följeslagare? Är någon det nu? Finns det någon bok du misstänker blir en följeslagare genom livet?]
Nej, inte ännu
[2 Fundera på: Tycker du att man kan jämföra landskap med språk i böcker? Nämn en bok med ett språk du gillar!]
Ja, vissa saker måste jämföras på sådana sätt. För tillfället läser jag trilogin om Otoriklanen (På kudde av gräs) där Takeo med hjälp av sin hörsel kan ta reda på exakt hur ett hus är uppbyggt och vad alla människor gör utan att ha sett det en enda gång. Samtidigt beskrivs naturen på ett underbart sätt som gör att man bara vill ut i skogen och se sig omkring på allt levande.

2. Voltaire
[1 Fundera på: Vilka egenskaper har boken enligt Voltaire? Håller du med?]
Boken lär människan allt som finns att lära. Utan utbildning och möjligheten att läsa kan man inte tänka själv och är därför inte någon fara för styret i landet. Skulle arbetarna däremot lära sig att läsa och på så vis börja tänka själv skulle samhället kollapsa.
Jag tycker att han har rätt i detta. Har man bara vetskap om det som hänt eller sker kan man inte önska sig mer. Jag tycker däremot att alla ska ha rätt att lära sig läsa och skriva och på så vis skapa drömmar och mål.

3. Zafón
[1 Fundera på: Har du upptäckt denna sortens läsning som Clara beskriver? Håller du med om att läsningens tjusning kan vara lik den första kyssen?]
Jag tycker att läsning är den perfekta avkopplingen, samtidigt som en bra bok kan vara underhållande och så tilldragande att du inte kan lägga ifrån dig den. När du läser en riktigt bra bok vill du inte lägga ifrån dig den, samtidigt som du helst skulle sluta läsa för att få boken att räcka så länge som möjligt.

4. Adler
[1 Fundera på: Tycker du att det är svårt att läsa? Håller du med om att det är en konst man behöver träna på?] Jag tycker det är roligt och lätt att läsa de flesta böcker, men jag vet också att jag måste öva mycket mer för att bli en riktigt skicklig läsare. Ja, läsning är en konst man måste öva upp.
[2 Fundera på: Läser du aktivt eller passivt? Hur gör du för att ta dig igenom en svår text?]
Läser jag en bra bok bara läser jag, är det däremot en svår text måste jag koncentrera mig. Då måste det vara tyst och lugnt, men framförallt ingen eller inget som stör. Radion kan stå på svagt i rummet, men är det någon som avbryter var femte minut med frågor eller funderingar kommer jag genast av mig och måste börja om.

5. Niemi
[1 Fundera på: Skämtar Niemi?]
Niemi känns som en ganska ironisk författare, så jag skulle nog säga att han skämtar, ja. Dock tycker jag han väcker ganska spännande funderingar, är det inte det allmänna vetandet som lett oss till fördärvet? Är det inte den förbättrade tekniken som lett till den enorma befolkningsökningen som i sin tur lett till att jorden snart inte klarar av att föda fler? Vi kanske skulle hållit oss ifrån böckerna och på så sätt sluppit blivit medvetande och smarta.

6. Gunnemo
[1 Fundera på: Varför läser du?]
Den här texten väckte en del tankar. Hur beroende är jag av att kunna läsa? Hur viktig är läsningen för mig? Skulle jag kunna överleva utan att få läsa? I dagens samhälle är man beroende av att kunna läsa t.ex. menyer på restauranger, busstidtabeller, räkningar och reklam. Jag är helt beroende av läsning, att läsa är ett sätt att slappna av, lära sig nya saker, ta del av nyheter och se utländska filmer. Jag skulle inte kunna överleva utan att ha något att läsa eller kanske p.g.a. all information jag skulle gå miste om. Men om jag fick ta med något till en öde ö skulle valet stå mellan en bok eller en satellittelefon.
[2 Fundera på: Vilka av skälen A--J håller du med om?]
En bok som avslappning kan faktiskt kännas som en stilla fläkt som drar genom själen och tömmer sinnet på onödig information.
B, C o. D. Är något som naturligtvis påverkas undermedvetet, men jag tror inte det bidrar till några större förändringar i människors vardag. Endast de bästa kan ibland komma åt en öm punkt och detta är något läsaren kan bära med sig under resten av livet, men detta uppkommer tyvärr alldeles för sällan.
E. De största insikterna om liv i andra länder och kulturer får man när man läser om deras vardag. Jag är fortfarande påverkad av "Eldens hemlighet" av Henning Mankell som jag läste för 8 år sedan.
F. Jag tror att den stora utvecklingen under 1900-talet skedde främst efter att man infört allmän skolplikt, så att alla människor kunde ta del av information och fakta som endast de rika haft tillgång till tidigare.
G o. H. Jag anser att nya tankar och idéer föds genom en berikad fantasi. Vem hade börjat tänka på att bygga en ubåt om det inte funnits en fantasi där man kunde simma som en fisk? Däremot håller jag med om att en stor del av vår fantasi uppkommer genom att läsa böcker.
J. Självklart bidrar ökad läsning till ökad bildning. Även om man bara läser skönlitteratur påverkas språket allteftersom man lär sig nya ord och fraser.
Till sist vill jag bara tillägga att alla dessa punkter naturligtvis påverkas olika beroende på hur mycket man läser och till viss del vilken sorts böcker man läser. Men skälet till att jag läser är nog främst A, E och H d.v.s. avkoppling, olika miljöer och berikar fantasin.
[3 Fundera på: Vilken lästeknik har du?]
Jag är nog en av de läsare dessa skribenter skulle vilja hänga upp i fötterna några dagarna för att lära mig läsa ordentligt. Oftast läser jag endast för underhållningen och för att följa karaktärerna författaren byggt upp. Jag lägger inte så stor vikt på det författaren säger mellan raderna. Jag håller dock med om att man ska ta en paus i böckerna och fundera över vad man läst och vad som kan komma härnäst. Sten Selanders jämförelse var perfekt!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home